Bendoszka Wielka

Rycerka Dolna – Praszywka Wielka – Przełęcz Przysłop Potócki – Bendoszka Wielka – Schronisko na Przełęczy Przegibek – Janeczkowe Rycerki – Rycerka Dolna

21.11.2020r

Bendoszka Wielka w Beskidzie Żywieckim, taki cel obrałem na wypad z Marcinem. Budzący się dzień, zapowiada fantastyczną pogodę i wyśmienite widoki. „Ładujemy” się do samochodu, pełni nadziei na dobry dzień w górach. Zaplanowaną trasę, którą mamy tego dnia przejść, zaliczyłem już kilka lat wcześniej, więc wiem jakich widoków się mogę spodziewać. Jak się później okazało, nic co miałem w pamięci, nie było takie same. Jest to niezbity dowód na to, iż góry niby te same, a jednak inne. Nigdy nie zdarzyło mi się patrzeć na tę samą panoramę i stwierdzić że takie coś już widziałem. Zawsze jest inaczej! Inne światło, perspektywa, pora dnia lub roku. Dlatego warto odwiedzać przetarte dawno temu przez siebie szlaki.

Wycieczkę rozpoczynamy niebieskim szlakiem w Rycerce Dolnej. Jest godzina 8 rano, więc mieszkańcy Rycerki są już w pełni zaangażowani w swoje prace, mimo sobotniego poranka. Przekraczamy mostem rzekę Rycerkę, obok którego zaparkowaliśmy auto i maszerujemy asfaltową droga przed siebie. Po przebyciu kilometra skręcamy w prawo za niebieskimi znakami i zaczynamy konkretne podejście w kierunku Praszywki Wielkiej. Im jesteśmy wyżej, tym teren staje się bardziej płaski, a grunt mocniej zmrożony.

Bendoszka Wielka i słabo widoczny krzyż na szczycie.

Na wierzchołku Przaszywki Wielkiej (1043m n.p.pm.) stajemy o godzinie 10. Przystajemy na chwilę, aby podziwiać panoramę, jaka się roztacza wokół  nas. Niewyraźne Tatry i Wielka Racza, to tylko niektóre obiekty przykuwające wzrok w majestat gór. Polana szczytowa pokryta szronem, istotnie ma charakter baśniowy i sprawia wrażenie bardziej mroźnej, niż jest w rzeczywistości.

Z Praszywki dalej niebieskim szlakiem kierujemy się ku Bendoszcze Wielkiej. Stromo w dół schodzimy do Przełęczy Przysłop Potócki. Niedaleko przełęczy usytuowana jest najmłodsza w Beskidach baza namiotowa. Studencka Baza Namiotowa Oddziału Uczelnianego Politechniki Śląskiej w Gliwicach czynna jest w okresie letnim, więc zastaliśmy kilka zamkniętych drewnianych chatek. Więcej informacji o bazie, znajdziemy w sieci, np. TUTAJ .

Z Przysłopu Potóckiego zaczynamy podejście na Bendoszkę Wielką. Za bazą namiotową, wąską ścieżką przez las, dochodzimy do leśnej drogi. Za naszymi plecami mamy ładny widok na Praszywkę Małą, a przed nami oczywiście Bendoszka. Godny uwagi w tym miejscu jest fakt, iż po naszej lewej stronie pięknie widać Małą i Wielką Rycerzową. Niekwestionowane „gwiazdy” Worka Raczańskiego, tuż obok Wielkiej Raczy.

Bendoszka Wielka

Zaznaczę tylko, iż wspomnianą powyżej drogą idziemy gdzieś około 100 metrów. Szlak odbija lekko w prawo na wąską ścieżkę i z każdym krokiem jest bardziej stroma. „Wypłaszcza” się nieco dopiero niedaleko szczytu Bendoszki.

Wspinając się mozolnie, zza drzew nieśmiało „podgląda” nas słońce i swoimi ostrymi promieniami, bardzo oślepia. Efekt wygląda imponująco i niestandardowo, a to co dzieje się za nami, to istny spektakl. Fantastyczna panorama Beskidów z Praszywkami i Przysłopem Potóckm w roli głównej.

Zbliżając się do szczytu Bendoszki, wychodzimy z lasu na oszronioną i rozległą polanę szczytową. Na horyzoncie widać białe Tatry, które wspaniale kontrastują z błękitnym niebem. Wystający niewątpliwie ponad czubki drzew krzyż, zwiastuje punkt kulminacyjny wyprawy, który mamy na wyciągnięcie ręki.

O godzinie 12:05 stajemy na Bendoszce Wielkiej (1144m n.p.m.). Jej zbocza, jak i sam szczyt to ogromna hala, więc widoki są imponujące. Mała Fatra na Słowacji, Beskid Śląski i Żywiecki, to doskonale widoczne pasma górskie, lecz w oddali można dostrzec mniej popularne „pagóry”. Stoi tutaj również wysoki na 23 metry Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej, wzniesiony w 2000 roku. Do dyspozycji turystów jest także drewniana platforma widokowa, która przypomina wielka ambonę do przemawiania. Tym bardziej, iż tuż przed ambonom stoją drewniane ławki, ułożone symetrycznie jak w kościele.

Odpoczynek na Bendoszce w otoczeniu tak wyrazistego i przykuwającego wzrok widoku, mija w ekspresowym tempie, więc zarzucamy plecaki na grzbiety i schodzimy do Schroniska na Przegibku. Obiekt jest oddalony jakieś 800 metrów od Bendoszki Wielkiej, toteż 15 minut wystarczy na pokonanie tego odcinka. Różnica poziomów to niecałe 150 metrów w pionie. Szeroka i kamienista dróżka, prowadzi umiarkowanie w dół. Z lewej strony można dostrzec Tatry, a z prawej towarzyszy Mała Fatra.

Schronisko na Przegibku wzniesione jest na wysokości 1000 m n.p.m. Jest popularnym obiektem i chętnie odwiedzanym przez turystów. Świetne miejsce wypoczynku dla osób idących zarówno z Rycerzowej, jak i Wielkiej Raczy.

Przy schronisku zatrzymujemy się jedynie, aby zrobić pamiątkową fotę. Chociaż tym razem nie wszedłem nawet do środka, to mam w pamięci dobrą pomidorową jaką jadłem podczas ostatniej wizyty w obiekcie, kilka lat wstecz.

Z niebieskiego szlaku skręcamy w lewo, toteż zmieniamy kolor znaków na zielony, które sprowadzą nas w 2 godziny do Rycerki Dolnej. Pierwsze 2 kilometry przebiegają leśną ścieżką, a następne 5 kilometrów przyjdzie nam przejść po asfalcie.

Przy samochodzie jesteśmy o godzinie 14:40. Wypad na Bendoszkę Wielką i okoliczne szczyty okazały się znakomitym pomysłem. Zadowoleni z widoków i z różnorodności szlaków, zaliczamy wypad jako kolejny sukces w górskiej eskapadzie.  Wymarzona pogoda i dobra widoczność to prezenty jakie otrzymaliśmy w gratisie 🙂 .

Czas przejścia: 5:40h

Przebyty dystans: 16km

Kolory znaków: niebieski, zielony.

Jak dojechać do Rycerki Dolnej?

Z Bielska-Białej, czy z Żywca drogą S1 kierujemy się na Milówkę. W Milówce na rondzie jedziemy prosto, po 7 km, jesteśmy w Rajczy. W centrum Rajczy na rondzie na wprost (kierunek Zwardoń). Po przejechaniu 1,5 kilometra skręcamy w lewo (kierunek Rycerka Górna). Po przejechaniu 4 kilometrów dotrzemy do miejsca gdzie zostawimy auto.

Obok przystanku autobusowego, zaraz przy moście jest spory plac, więc możemy tam zaparkować pojazd.