Bystra, Błyszcz

Dolina Chochołowska – Starorobociańska Dolina – Siwa Przełęcz – Siwy Zwornik – Bystra – Błyszcz – Siwy Zwornik – Siwa Przełęcz – Ornak – Iwaniacka Przełęcz – Dolina Chochołowska

05.08.2017r.

Sobotni świt, albo jeszcze noc, godzina 3:30. Pod dom podjeżdża Krzychu, uśmiechnięty, troszkę zaspany, ale z werwą ładuje mój plecak i buty do bagażnika swojej fury. Ruszamy w Tatry! Prognozy pogody są bardzo dobre, więc liczymy na cudowne widoki.

Jedziemy sobie spokojnie, czasem coś pogadamy i nagle pada pytanie, nawet już nie pamiętam z czyich ust:

– co za gupoki wstają w środku nocy, jadą 2,5 godziny, żeby się zmęczyć i spocić gdzieś wysoko, zamiast spać smacznie i spędzić miło sobotę z małżonką?

Odpowiedź na to pytanie znają tylko górołazi:-)

Przed godziną 6 docieramy do parkingu na Siwej Polanie przy Dolinie Chochołowskiej. Kilka łyków herbaty z termosu, ubranie butów i o 6:00 ruszamy na szlak.

Idziemy 3,5km asfaltową drogą, aż do Polany Huciska. W okresie letnim, od parkingu do Hucisk  kursuje kolej turystyczna. Jest to pojazd, składający się z ciągnika i dwóch przyczep.

Po 5,4km marszu docieramy do rozwidlenia szlaków. Tutaj żegnamy Potok Chochołowski, który szumiał nam przez większość drogi. Skręcamy w lewo i czarnym szlakiem przemierzamy Dolinę Starorobociańską.

Najpierw idziemy typową ścieżką przez las, ale gdy osiągamy wysokość gdzie nie mamy już drzew, widzimy piękno Doliny Starorobociańskiej, inaczej Starej Roboty. Nazwa doliny wzięła się od nieczynnych sztolni, jednej z najstarszych kopalni w Polskich Tatrach. Wydobywano tu rudy antymonowo-miedziane z domieszką srebra – 80 g w 100 kg rudy. Później eksploatowano także piryt.

Siwa Przełęcz 1812m n.p.m.

Siwą Przełęcz osiągamy po 2:25h, mapa wskazuje czas 2:45h. Skręcamy w prawo i zielonym szlakiem dochodzimy do Siwego Zwornika.

Z Siwego Zwornika 1965m n.p.m. ruszmy w lewo czerwonym szlakiem na Bystry Karb (Bystre Sedlo) 1946m n.p.m. Od teraz niebieskim szlakiem i po stronie Słowackiej, trawersujemy Błyszcz i idziemy dość stromo na Bystrą.

Po 40min marszu pod górę osiągamy cel naszej podróży – Bystra 2248m n.p.m. Jest to najwyższy szczyt Tatr Zachodnich, leżący po stronie Słowackiej.

Z Bystrej schodzimy ścieżką bez znaków na Błyszcz 2159m n.p.m. Tym sposobem znowu jesteśmy w Polsce:-)

Idąc z Błyszcza w dół, jakoś tak wyszło dziwnie że pomyliliśmy szlak, zamiast w lewo na Bystry Karb, poszliśmy w prawo na Pyszniańką Przełęcz! Coś nam nie pasowało, ponieważ Starorobociański nam zniknął z oczu, a z tego co kojarzę, to musi być po naszej lewej stronie! Nic, idziemy niżej jeszcze troszkę i wtedy nas olśniło, że jesteśmy po przeciwnej stronie zbocza. Strasznie się zdenerwowałem na tą sytuacje, ale nie dlatego że musimy iść pod górę spory kawał, ale na siebie, że popełniłem taki głupi błąd na Błyszczu. Nigdy takie coś mi się nie przytrafiło! Moje ego było na dnie! No cóż, nic nie pozostaje, tylko w górę i jak najszybciej zapomnieć o tym incydencie:-)

Już bez przygód docieramy na Siwą Przełęcz przez Siwy Zwornik. Na przełęczy urozmaicamy naszą wycieczkę i wracamy zielonym szlakiem przez Ornak do Przełęczy Iwaniackiej.

Iwaniacką Przełęcz osiągamy po 7km schodzenia. Trochę dłużył się ten szlak, ale może to takie odczucie dziwne tylko. Bardzo ładne widoki po drodze, aż się do lasu nie wejdzie:-)

55min nam zajęło dotarcie do Doliny Chochołowskiej, po kamieniach i jakiś zaroślach. Przez moment szliśmy nawet wyschniętym korytem potoku, żeby nie iść wśród chaszczy:-)

Wielu chętnych na pociąg!

Mega zadowoleni wracamy do auta.

Czas przejścia: 10:30h

Przebyty dystans: 27km

Kolory znaków: zielony, czarny, zielony, czerwony, niebieski, bez znaków, czerwony, zielony, żółty, zielony.

Suma podejść: 1586m

Trasa, którą przeszliśmy niema żadnych utrudnień w postaci łańcuchów. Jest osiągalna dla przeciętnego turysty. Troszkę siły w nogach i wydolności w płucach, brak lęku wysokości i przestrzeni.

Jak dojechać do Doliny Chochołowskiej?

Drogą 958 jak i od Zakopanego, tak i od Czarnego Dunajca. Jest drogowskaz, gdzie skręcić na polanę.

Na Siwej Polanie jest duży płatny parking.