Śnieżka

Krucze Skały (Karpacz) – Sowia Przełęcz – Schronisko Jelenka (Czechy) – Czarna Kopa (Svorová hora) – Śnieżka – Schronisko Dom Śląski – Symboliczny Cmentarz Ofiar Gór – Schronisko Nad Łomniczką – Centrum Informacyjne Karkonoskiego Parku Narodowego – Krucze Skały

11.09.2018r.

Pierwszy dzień naszego pobytu w Karpaczu, postanowiliśmy spędzić razem z Justyną  na szlaku. Wybór padł oczywiście na Śnieżkę w Karkonoszach.

Karkonosze – najwyższe pasmo górskie Sudetów. Większa część Karkonoszy leży na terytorium Czech (do Polski należy niecałe 30%). Najwyższym szczytem jest Śnieżka 1602m n.p.m. (przez wierzchołek biegnie granica polsko-czeska).

Naszą wędrówkę zaczynamy od Kruczych Skał, niedaleko naszego hotelu w Karpaczu. Na szlak wchodzimy dopiero o godzinie 9:30 rano, po obfitym i pysznym hotelowym śniadaniu. Początkowo idziemy wygodną i szeroką drogą, która powoli i delikatnie pnie się w górę.

Nasza trasa staje się coraz bardziej stroma, a droga coraz bardziej wąska, im jesteśmy bliżej Sowiej Przełęczy. Najtrudniejszy fragment przypada pod samą przełęczą. Szlak prowadzi zakosami, ostro w górę. Sowia Przełęcz ”kłania” nam się o godzinie 11:00.

Chwila odpoczynku i ruszamy z ”kopyta” czerwonym szlakiem na Śnieżkę. Po około 15 minutach doszliśmy do niezwykle urokliwego i klimatycznego, czeskiego schroniska Jelenka.

W schronisku tradycyjnie przybijamy pieczątki i uzupełniamy zapas wody. W obiekcie nie zapłacimy kartą, ale przyjmowane są złotówki.

Od schroniska Jelenka zaczynamy strome podejście na szczyt o nazwie Czarna Kopa 1411m n.p.m. Idziemy wśród kosodrzewiny, a z tyłu odsłaniają nam się piękne widoki na czeskie pagóry.

Czarna Kopa (Svorová hora) osiągnięta o godzinie 12:05. Od teraz, zaczyna nam towarzyszyć widok na Śnieżkę. Góra ta jest bardzo charakterystyczna ze względu na niespotykaną zabudowę na szczycie. Są to trzy talerze, albo dyski w których znajduje się mała gastronomia (bar) i obserwatorium meteorologiczne z zapleczem technicznym.

W dalszej podróży za czerwonymi znakami towarzyszy nam widok na polską stronę i kilka popularnych miejsc w Karkonoszach. Szlak wiedzie raczej w równym terenie. Podejście zaczyna się dopiero pod samą Śnieżką. Im jesteśmy bliżej szczytu, tym szlak staje się bardziej ”wygodny”. Ta ”wygoda” to ułożona z kamieni ścieżka, miejscami wręcz wybrukowana.

Słonecznik po lewej i Pielgrzymy po prawej (to te słabo widoczne formacje skalne).

Po prawej Schronisko Dom Śląski

Dom Śląski i czerwony szlak prowadzący w dół na Symboliczny Cmentarz Ofiar Gór i dalej do Schroniska Nad Łomniczką.

Zaczynamy strome podejście na wierzchołek Śnieżki i mniej więcej, w połowie zbocza dochodzimy do Drogi Jubileuszowej.

Droga Jubileuszowa to wybrukowany szlak, można powiedzieć że ”jezdnia”, którą dostaniemy się ze Schroniska Dom Śląski na Śnieżkę. Droga prowadzi łagodnie pod górę, ale w zamian musimy obejść górę praktycznie dookoła. Coś, za coś 🙂

Dojście do Drogi Jubileuszowej od Czarnej Kopy.

Tak właśnie wygląda wybrukowany szlak. Nawiasem mówiąc, w Karkonoszach jest sporo szlaków tak ”ładnie zrobionych”.

Widoczna z Drogi Jubileuszowej, górna stacja kolejki gondolowej na Śnieżkę, z czeskiej miejscowości Pec pod Sněžkou.

Górna stacja wyciągu kanapowego z Karpacza na Kopę. Z wyciągu w około 20-30 minut dostaniemy się do Domu Śląskiego.

Meldujemy się na Śnieżce 1602m n.p.m. o godzinie 13:10. Stoimy na najwyższym szczycie Czech, Karkonoszy i całych Sudetów. Wierzchołek oferuje nam przepiękne widoki, kaplicę pod wezwaniem Św. Wawrzyńca i czeską pocztę z tarasem widokowym.

Luční bouda – czeskie schronisko widziane ze Śnieżki.

Dom Śląski

Kaplica pod wezwaniem Św. Wawrzyńca. Pochodzi ona z XVII w. Czynna jest od 1681 r.

Budynek czeskiej poczty, z tarasem widokowym. wzniesiono go w 2007r. w miejscu starego czeskiego schroniska, nie używanego od lat 80, XX w.

Schodzimy ze szczytu w rewelacyjnych nastrojach. Widoki i ładna pogoda zachęcają do dalszej podróży karkonoskimi chodnikami. Mocno oblegany przez turystów, czerwony szlak prowadzi nas do Domu Śląskiego. Po 20 minutach stajemy u progu drzwi żółtego schroniska.

Dom Śląski 1400m n.p.m.

Kolejny przystanek trwa dosłownie kilka minut. Pieczątki na pamiątkę i ostatnie spojrzenia na bajecznie wyglądającą Śnieżkę

Za czerwonymi znakami schodzimy mocno w dół, do miejsca, które daje mocno do myślenia. Symboliczny Cmentarz Ofiar Gór.

Symboliczny Cmentarz Ofiar Gór – dla upamiętnienia ludzi, którzy zginęli w górach, jak i dla osób, które wniosły szczególny wkład w rozwój turystyki w Karkonoszach.

O godzinie 15:20 docieramy do Schroniska Nad Łomniczką. Krótki odpoczynek dla zmęczonych nóg i odbicie w prawo za budynkiem na żółty szlak do Karpacza. Od tego momentu droga jest nieciekawa, wręcz ciągnąca się jak guma. Prowadzi nas przez las, miejscami zarośnięty przez chaszcze. Kiedy naszym oczom ukazuje się budynek Karkonoskiego Parku Narodowego, wiemy że do hotelu tuż, tuż.

Centrum Informacyjne Karkonoskiego Parku Narodowego – mieści się w jednym z niewielu zachowanych w regionie domów o typowej karkonoskiej architekturze.

W Centrum możemy zwiedzić ekspozycję  geologiczno-geomorfologiczną, Ogród Ziół i krzewów karkonoskich oraz Domek Laboranta.

Do naszego pokoju w hotelu wchodzimy kilka minut przed godziną 17. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dzisiejszej wycieczki. Nasza euforia zmieszana ze zmęczeniem popycha mnie do zaplanowania kolejnej wyprawy w Karkonosze. Wybór pada na Samotnię. Szybkie sprawdzenie prognoz i z moich ust pada „jutro idziemy na Samotnię, co ty na to?” Ku mojemu zaskoczeniu, Justyna z chęcią przystaje na propozycję. Ale o tym innym razem…

Czas przejścia: 6:00h

Przebyty dystans: 15,8km

Kolory znaków: czarny, czerwony, żółty, zielony

Jak dojechać do Karpacza?

Autostradą A4 jedziemy do węzła Kostomłoty, ok. 30km za Wrocławiem (jadąc od Katowic). Na węźle skręcamy w Drogę Krajową nr 5 i dojeżdżamy do Bolkowa, a następnie DK nr 3 w kierunku Jeleniej Góry. Przed samą Jelenią Górą skręcamy w lewo na drogę nr 367 i kierujemy się na Karpacz.

Przy Kruczych Skałach niema parkingu, więc auto możemy zostawić na poboczu drogi. Innym wyjściem będzie pozostawienie auta przy jakimś hotelu, lub prywatnej posesji – oczywiście po wcześniejszym uzgodnieniu z obsługą hotelową, albo właścicielem posesji. Po zapłaceniu kilkunastu złotych, nie powinno być problemu.