Małe Skrzyczne

Szczyrk Gondola – Hala Skrzyczeńska – Zbójnicka Kopa – Małe Skrzyczne – Hala Skrzyczeńska – Szczyrk Gondola

29.07.2019r.

Pomysł na tą wycieczkę pojawił się w mojej głowie z chęci relaksu i spokojnego spaceru. Następnym argumentem była chęć odwiedzenia niedawno powstałych kolei linowych, prowadzących w okolice Małego Skrzycznego i przejście nowo otwartego, żółtego szlaku Małe Skrzyczne – Szczyrk Gondola.

Razem z Justyną wybraliśmy się w poniedziałkowe przedpołudnie do Szczyrku. Zaparkowaliśmy samochód przy dolnej stacji kolei gondolowej na Halę Skrzyczeńską. Gondole zostały uruchomione w grudniu 2017 roku, więc stosunkowo niedawno 🙂 .

Stromy początek żółtego szlaku na Małe Skrzyczne.

Kilkanaście minut po godzinie 11, kupujemy bilety w kasie i zaczynamy widokowy wyjazd na Halę Skrzyczeńską. Jest możliwość kupienia biletów przez internet, wówczas zaoszczędzimy kilka złotych. Aktualny cennik TUTAJ. My kupiliśmy bilety na dwa odcinki w jedną stronę, ponieważ z Małego Skrzycznego chcemy zejść pieszo.

Po około 10 minutach przyjemnej jazdy wagonikiem jesteśmy na Hali Skrzyczeńskiej 1000m n.p.m. Dużo się tutaj dzieje ze względu na prowadzone prace budowlane, toteż daje to nadzieję na przyjazne miejsce dla turystów, narciarzy i rowerzystów. Już teraz funkcjonuje gastronomia, więc można coś zjeść i cieszyć ducha widokami np. na Skrzyczne.

Kilka chwil na Hali i kolejna atrakcja przed nami. 6 osobowa kanapa wywiezie nas na Zbójnicką Kopę. „Krzesełka” są wygodne, a przede wszystkim jesteśmy na świeżym powietrzu, toteż towarzyszące widoki są niczym niezmącone. Żadna szyba, jak w przypadku gondoli, nie stanowi przeszkody w odbieraniu piękna przyrody. Całą podróż towarzyszy nam Skrzyczne z wieżą po lewej stronie.

Przyjemna podróż wyciągiem trwa też około 10 minut. Zbójnicka Kopa 1205m n.p.m. to kapitalne miejsce do podziwiania Skrzycznego1257m n.p.m., ale również trwają tutaj jeszcze prace.

Górna stacja leży tuż przy zielonym szlaku Skrzyczne – Malinowska Skała, więc jest to super punkt startowy na powyższe szczyty. Aby dostać się na Małe Skrzyczne, czy Malinowską Skałę, musimy się nieco cofnąć w stronę Skrzycznego, ponieważ wejście w stronę Małego Skrzycznego było akurat remontowane, chłopaki układały kamień.

Po dosłownie 5 minutach spokojnego spaceru dochodzimy do zielonego szlaku, toteż skręcamy w prawo i zmierzamy z uśmiechem na twarzy na Małe Skrzyczne. Droga jest wygodna, szeroka i prowadzi w równym terenie. Małe Skrzyczne jest tylko 6 metrów wyższe od Zbójnickiej Kopy.

Mały bushcraft przy szlaku 🙂 🙂 🙂

Małe Skrzyczne 1211m n.p.m.

Główny cel naszej wycieczki osiągnięty o godzinie 12:30. Na szczycie Małego Skrzycznego stoi niewielka wieżyczka przekaźnikowa i wyciąg orczykowy z Hali Skrzyczeńskiej. Rozciąga się stąd piękny widok na okoliczne góry z Klimczokiem i Magurą w roli głównej, więc wyciągnąłem kocyk z plecaka i kilka metrów od szczytu wyłożyliśmy się na trawie, w pięknym i palącym słońcu.

Leniuchowaniu nie było końca, toteż dopiero po 95 minutach zebraliśmy się z koca i żółtym szlakiem zaczęliśmy schodzenie z Małego Skrzycznego na Halę Skrzyczeńską. Rewelacyjna pod względem widokowym trasa prowadzi stokiem narciarskim, więc jest stromo. Cieszę się że tędy nie wychodziłem 🙂 .

Po 25 minutach schodzenia jesteśmy na Hali Skrzyczeńskiej. Niemal natychmiast kontynuujemy schodzenie do Szczyrku. Ostatnie spojrzenie na Małe Skrzyczne i plac budowy przy górnej stacji gondoli i dajemy nura ostro w dół, toteż zabudowania Górnego Szczyrku stają się coraz bardziej wyraźne.

Na parkingu jesteśmy o godzinie 15:15, więc cały żółty szlak z Małego Skrzycznego zabrał nam nieco ponad godzinę. Cały czas było mocno w dół, toteż cieszę się że nie wychodziliśmy na Małe Skrzyczne 🙂 . Schodząc tym szlakiem polecam trzymać się lewej strony stoków narciarskich, gdyż znaki żółte często „wchodzą” w las, ułatwiając nam wędrówkę mniej nachylonym zboczem. Wycieczka ta była bardzo spokojna i nastawiona na odpoczynek. Czasy są zawyżone, przez liczne postoje na fotki i podziwianie panoramy.

Wypad zaliczamy do mega udanych. Znakomite towarzystwo, pogoda piękna, w zapasie dużo czasu, piękne widoki! Czego chcieć więcej? Więcej takich Wypadów 🙂 .

Nam wycieczka zajęła pół dnia, ale można ją zrobić w półtorej godziny, razem z wyciągami. Wszystko zależy od nas i od pomysłu na spędzenie czasu w górach.

Kilka faktów i danych (bez wyciągów):

Czas przejścia: 1:10h

Przebyty dystans: 4,5km

Kolory znaków: zielony, żółty

Jak dojechać do Szczyrku?

Do Szczyrku dojedziemy drogą wojewódzką nr 942, zarówno z Bielska-Białej, jak i z Wisły.

Kursują PKS-y z Bielska i prywatni przewoźnicy busami.

Auto możemy zostawić na dużym darmowym parkingu przy kasach biletowych, obok wyciągu gondolowego.

3 Comments

1. Czesc, dobry wkład.Dzieki. Widze ze nie bylo duzo Ludziow.Cisza i piękne górskie otoczenie.